Samen opleiden: vijf inzichten van opleiders

Hoe zorgen we ervoor dat meer jonge dokters kiezen voor het vak van de arts Maatschappij + Gezondheid en Forensische Geneeskunde? Tijdens het SOGEON-congres op 17 september 2025 verzamelden we ideeën van opleiders op het Instroom Ideeënbord. Dat leverde vijf waardevolle inzichten op over wat werkt én wat beter kan.
1. Begin bij de basis: een warm welkom
Opleiders benadrukken het belang van een opleidingsminded organisatie. Jonge artsen willen zich welkom voelen, ruimte krijgen om te leren en serieus genomen worden. Een warm bad, noemen opleiders dat. Zelfs als een arts uiteindelijk een andere richting kiest, blijft een goede ervaring in de publieke gezondheidszorg van waarde.
'Laat jonge artsen ervaren hoe mooi het vak is. Geef ze ruimte om te groeien en laat ze voelen dat ze ertoe doen.'
2. Ruimhartig zijn loont
Van meeloopdagen tot traineeships en van keuze-coschappen tot langere stages: bied studenten volop mogelijkheden om kennis te maken met het vakgebied. Elke kennismaking kan het begin zijn van een toekomst in de maatschappij + gezondheid.
Ga waar mogelijk in op verzoeken voor coschappen. Het levert een kans op om geneeskundestudenten te inspireren voor het vak; wie weet ontmoet je hier jouw toekomstige arts M+G collega.
Zorg dat artsen binnnen jouw organisatie de tijd en ruimte krijgen om coassistenten goed te begeleiden. Alle opleiders die wij spraken benadrukken dat het geen last is, maar een kans.
'Wees zeer ruimhartig met het bieden van allerlei soorten stages en meeloopdagen en coschappen voor studenten en net afgestudeerden.'
3. Meer zichtbaarheid in medisch onderwijs
Meer zichtbaarheid in het medisch onderwijs blijft een speerpunt. Denk aan gastcolleges en aanwezigheid op carrière-events. Maar ook aan slimme communicatie richting studenten en basisartsen, inclusief socials, events en inspirerende verhalen uit de praktijk.
Het IOSG, als interfacultair overleg sociale geneeskunde, speelt hierin een belangrijke rol. Vanuit hun positie binnen de geneeskundefaculteiten kunnen zij bijdragen aan meer structurele inbedding van het vakgebied in het medisch onderwijs. Van keuzevakken tot coschappen en onderwijsmodules.
Het actieplan ‘Meer extramurale artsen’ sluit hierbij aan en richt zich breder op het vergroten van de instroom in de maatschappelijke zorg, onder andere door meer zichtbaarheid van het vak en betere doorstroming van studenten naar vervolgopleidingen. Zo versterken onderwijs en beleid elkaar in het laten groeien van de maatschappelijke geneeskunde.
Het specialisme verdient meer aandacht binnen de geneeskundestudie.
4. Goed en duidelijk werkgeverschap is cruciaal
Ook werkgevers spelen een sleutelrol. Opleiders zien graag dat opleidingsinstellingen als werkgever ook investeren in alles wat ná de opleiding komt: loopbaanperspectief, waardering, ontwikkelmogelijkheden en ruimte voor arts M+G-functies.
Het landelijke werkgeverschap via de SBOH kwam ook regelmatig terug op het ideeënbord. Opleiders hebben soms vragen over de praktische invulling – kan mijn aios niet gewoon in dienst bij onze GGD? – maar zowel aios als opleiders zien vooral de voordelen. Het systeem biedt duidelijkheid, zekerheid en goede arbeidsvoorwaarden, en vormt daarmee een stevige basis voor opleiding en samenwerking.
Tegelijkertijd maakt het landelijke werkgeverschap het mogelijk om écht voor het hele land op te leiden. Aios kunnen makkelijker kiezen voor stages in andere regio’s of in een andere setting, die goed aansluiten bij hun individuele opleidingsplan en de brede oriëntatie van het vakgebied. Zo draagt het systeem niet alleen bij aan continuïteit en kwaliteit, maar ook aan flexibiliteit en maatwerk in de opleiding tot arts Maatschappij + Gezondheid.
‘Mijn co werd niet op zijn voorkeursplek geplaatst, maar het bleek juist een kans om in een andere keuken te kijken.’
5. Samenwerken aan instroom
Van coschap tot carrière: het is één keten. Universiteiten, opleidingsinstellingen, opleidingsinstituten, SBOH en artsen zelf; iedereen heeft een rol in dit opleidingscontinuüm.
‘Opleiden doen we samen en door elkaar te inspireren houden we het vak levend.’
Samen verder bouwen
De signalen van opleiders bespreken we vanuit SOGEON met de SBOH en de opleidingsinstellingen. Tegelijkertijd gebruiken we de ideeën als inspiratie voor onze communicatie: we blijven verhalen ophalen en delen over goed werkgeverschap, onderwijsplezier en samenwerking. Zo bouwen we samen aan een sterker, zichtbaarder vakgebied.
- Heb jij een mooi voorbeeld van opleiden in de praktijk? Laat het weten via communicatie@sogeon.nl.
- Ga naar onze Tips & tricks voor opleidingsinstellingen
- Wil je de opleidingen onder de aandacht brengen? Maak gebruik van de arts M+G toolkit.



